منتدي الاصدقاء

منتدي الاصدقاء

تعارف-ترفيه-فكاهه-العاب-افلام- احلي اصحاب وكل اللي نفسك فيه
 
الرئيسيةالبوابةبحـثالتسجيلدخول
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
bejeeta
 
yaso
 
valentino
 
ميدو ابو العربي
 
totyaat2020
 
ana mosh nabil
 
nour
 
koto
 
ring the alarm
 
dr-malk
 
المواضيع الأخيرة
» دراغون بول الجزء الاول
الخميس مايو 05, 2011 7:43 pm من طرف ابو سلامة

» طلب مسلسل دراغن بول z
الأحد يناير 23, 2011 3:53 am من طرف bejeeta

» كلمات انشوده اضفيت....مشاري راشد
السبت ديسمبر 25, 2010 3:36 pm من طرف bejeeta

» البنات عايزه ايه ؟؟؟؟؟؟
الإثنين أكتوبر 11, 2010 1:54 pm من طرف Admin

» مسلسل الغيابات -ياتري فين ساسو؟!!!!!!!!!
الإثنين سبتمبر 13, 2010 4:40 am من طرف Admin

» تعالي وقول انت منين ومحافظتك ايه؟
الإثنين سبتمبر 13, 2010 4:34 am من طرف Admin

» سيره الحبيب المصطفي صلي الله عليه وسلم-علي خطي الحبيب
الإثنين سبتمبر 13, 2010 3:39 am من طرف bejeeta

» سيره الحبيب المصطفي صلي الله عليه وسلم-علي خطي الحبيب
الإثنين سبتمبر 13, 2010 3:39 am من طرف bejeeta

» سيره الحبيب المصطفي صلي الله عليه وسلم-علي خطي الحبيب
الإثنين سبتمبر 13, 2010 2:54 am من طرف bejeeta

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الفهرس
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
التبادل الاعلاني
التبادل الاعلاني

شاطر | 
 

 الامثال الشعبيه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
dr-malk
صديق صايع
صديق صايع


انثى عدد الرسائل : 373
العمر : 36
العمل/الترفيه : dr
المزاج : 100\100
نقاط : 606
تاريخ التسجيل : 13/02/2009

مُساهمةموضوع: الامثال الشعبيه   الأربعاء مايو 06, 2009 9:36 pm

الامثال الشعبيه عندنا في مصر كتير من الامثال الشعبيه الجميله اكتب المثل اللي يجي علي بالك
اكيد كل واحد فينا سمع مثل من جدته من جده من اي حد المهم اننا نتشارك مع بعض
وانا سابدأ
· ابن أدم فى التفكير والرب فى التدبير

· أبو جاموسه يحسد أبو معزه

· أبو ميه يحسد أبو دفيه

· احيينى النهاردة وموتنى بكرة

· ادلعى ياعوجه فى السنة السودة

· ادينى اليوم صوف وخد بكرة خروف

· اعمل المعروف وارمية البحر

· إقلب القدر على فمها، تطلع البت لأمها

· اقول تور يقول أحلبوه

· أنا وأخويا على أبنى عمى وأنا وأبن عمى على الغريب

· أهى ارض سودة والطاعم اللة

· الأيد اللى ماتضربش تستاهل قطعها

· أيد لوحدها ماتشقفش

· أيد واحده ماتصقفش

· بارك الله فى المرأة الغريبة والزرعة القريبة

· البحر ما يتعكرش من ترعة

· البركه فى اللمة

· البركه فى كتر الأيدى

· بصلة المحب خروف

· البقرة بتولد والطور بيحزق عليه قال أهو تحميل جمايل

· البيت بيت أبونا والغرب يطردونا

· جحا أولى بلحم طوره

· جحا طلع النخلة خد بلغته معاه

· الجعان يحلم بسوق العيش

· الحاجة اللى ماتهمك وصى عليها جوز أمك

· الحب والحبل والركود على الجمل مايختفى

· الحبس ذل ولو فى جنينة

· حبيبك يبلع لك الزلط وعدوك يتمنى لك الغلط

· حداية من الجبل تطرد اصحاب الوطن

· خد الأصيلة ولو كانت على حصيرة

· خدوا من فقرهم حطوا على غناهم

· داخل بيت عدوك ليه قال حبيبى فيه

· الرفيق قبل الطريق

· السعد وعد

· سلاح الضعيف الشكية

· ضمة قبر ولاضمة عدو

· العاجز فى التدبير يحيل على المقادير

· الغربة مره

· الغريب أعمى ولو كان بصير

· الفرس الهادية يتنتف ديلها

· قالوا أمتى يا جحا تقوم القيامة قال لما أموت أنا

· قالوا بلدك فين ياجحا قالى اللى مراتى فيها

· قالوا ياجحا عد الموج قال اللجاييت أكتر من الريحات

· القفة أم ودنين يشلوها اتنين

· قليل البخت يلاقى العضم فى الكرشة

· قيراط حظ ولافدان شطارة

· الكتره تغلب الشجاعة

· كله قسمة ونصيب

· لقمة هنية تقضى ميه
· اللى ياكل لوحده يزور

· اللى يبص لى بعين أبص له باتنين

· اللى يربط رقبته بالحبل كل الناس تجره

· اللى يرشك بالميه رشه بالدم

· اللى يعمل ضهره قنطرة يستحمل الدوس

· مراية الحب عاميه

· مسير الغريب يروح لبده

· من خرج من داره أتقل مقداره

· من رادك ريده ومن طلب بعدك من الجفا زيده

· وأجرى جرى الوحوش غير رزق ماتحوش

· يا بخت من وفق رأسين فى الحلال

· يا فرعون مين فرعنك قال مالقيتش حد يردنى

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
nour
V I P
V I P


انثى عدد الرسائل : 589
العمر : 29
الموقع : www.mazag.tv
العمل/الترفيه : طالبة
نقاط : 272
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثال الشعبيه   الأربعاء مايو 06, 2009 10:19 pm

حلوه بيئه فعلا مرسي ملك

_________________
من يأبي اليوم قبول النصيحه التي لاتكلفه شئ سوف يضطر في الغد الي شراء الاسف بأغلي ثمن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.mazag.tv
dr-malk
صديق صايع
صديق صايع


انثى عدد الرسائل : 373
العمر : 36
العمل/الترفيه : dr
المزاج : 100\100
نقاط : 606
تاريخ التسجيل : 13/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: الامثال الشعبيه   السبت مايو 09, 2009 4:22 pm

شكرا نور بس ايه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
bejeeta
صديق اخر حلاوه
صديق اخر حلاوه


ذكر عدد الرسائل : 1683
العمر : 27
الموقع : FRIENDZALL.TK
العمل/الترفيه : مهندس نص لبه
المزاج : الحمدلله دائما
نقاط : 726
تاريخ التسجيل : 24/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الامثال الشعبيه   الإثنين مايو 18, 2009 2:49 pm

انا هحفظهم بعد لامتحناتك
وعلي رأي المثل
قليل البخت يلاقى العضم فى الكرشة

_________________
لو بتحبوا البلد دي .. خلِّي عيونكم عليها
خلِّي إيديكم في إيديها .. يا مصر تعيشي بينا

ساعة الجد تلاقينا .. شايلين روحنا في إيدينا
حالفين للي يعادينا .. بلدي ولادك أمينة

بلدي الود ودّي .. أحضن ترابك بيدِّي
وهشيلك جوة عيني .. أصل انتِ غالية عندي

بلدي الله حاميها .. حاطين عينهم عليها
هنعلِّي ونبني فيها .. مهما تطول السنين

بلدي أجمل جميلة .. بعيون سودة وكحيلة
بلدي كريمة وأصيلة .. لو دق أبوابها مين

بلدي الود ودّي .. أحضن ترابك بيدِّي
واشيلك جوه عيني ..أصل انتِ غالية عندي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.fonekat.net
 
الامثال الشعبيه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي الاصدقاء :: general section :: القسم العام-
انتقل الى: